Thema Journalistiek

De leerlingen leren tijdens dit thema over het afnemen van interviews, het maken van een goede foto en het stellen van de juiste vragen. Ze gaan daarmee aan de slag onder leiding van gastdocenten die werken als journalist, fotograaf en redacteur bij de radio/tv/krant.

De leerlingen houden een persconferentie met een mystery guest. Daarbij maken ze een verslag op 3 manieren: op papier, met foto’s en een filmpje.

Ze gaan een interview afnemen bij een bedrijf, iemand met een bijzonder beroep of bij elkaar. Dat interview verwerken ze in een artikel. Ze maken een goede foto voor bij hun artikel. Met een computerprogramma maken ze hun eigen krantenpagina waarop hun eigen foto’s en artikelen te zien zijn.

Journalistiek 2014-2015

Dit jaar starten wij alweer voor de vierde keer met het thema Journalistiek!

Les 1: introductie + gastdocenten Wim Egas (fotograaf) en Peter Schat (redactiechef HDC)

De eerste les Journalistiek begon dit jaar met maar liefst twee gastlessen.

Één les werd verzorgd door Wim Egas.Hij werkt bij fotostudio beemster als fotograaf, maar wordt vaak ingehuurd door HDC Media om voor de krant foto’s te maken. Hij ging met de leerlingen in op het beroep fotograaf. Wat mag er allemaal wel en niet als fotograaf? Mag je zomaar overal foto’s van maken? Mag je zomaar foto’s publiceren in een krant en/of op internet? Hoe neem je een goede foto? allerlei vragen waar de leerlingen een antwoord op kregen. Als afsluiting kregen de leerlingen een powerpoint te zien, waarbij ze door het portfolio van Wim Egas gingen bladeren. wat vonden zij van de foto’s? Waarom is het een goede foto? Waarom is die foto zo genomen? De leerlingen vonden het erg interessant.

Peter Schat verzorgde de andere gastles. Daar vertelde hij over zijn beroep als Redactiechef bij de krant. Ook liet hij zien hoe een krant in elkaar zit en dat de lay-out eigenlijk al vast staat een dag van te voren. Wat de leerlingen niet wisten, is dat een krant “lay-out driven” wordt gemaakt. dat wil zeggen dat de “vakjes” in de krant helemaal gevuld moeten worden. de tekst moet precies passen! niet te weinig, maar zeker ook niet te veel! Er mogen geen lege plekken tussen zitten. Hij liet de krant van de volgende dag zien… daar stond al ruimte gereserveerd voor de TOPKlas! Dat vonden de leerlingen erg leuk!

Na afloop van de gastlessen (er werd tussendoor gewisseld van gastles door de twee groepen) hebben de leerlingen nog een perskaart gemaakt en een snelcursus gekregen over de fototoestellen gehad. wat is er allemaal mogelijk met onze fototoestellen? Wat zijn al die knoppen en waar zijn ze voor? Dit ter voorbereiding op de tweede les…

Krantenknipsel TOPKlas Journalistiek 1 Gastles Fotograaf en Journalist 2014

Les twee: Zelf interviews afnemen

Bij de tweede les gingen de “journalisten” zelf op pad. De groepen werden onderverdeeld in 3/4 kleinere groepjes: één groep ging een fotoreportage maken, een andere groep ging interviews houden en weer een andere groep ging een videoreportage maken!

Leerlingen gingen, onder begeleiding van ouders of een docent, in de havenbuurt en het Hemterrein op onderzoek uit. Op school moesten ze eerst bedenken hoe ze dat gingen aanpakken. Wat wilden ze onderzoeken? Welke vragen konden zij stellen? Aan wie zouden zij de vragen stellen? Na het voorwerk gingen de leerlingen op pad.

Bij het hemterrein waren vooral de Mcdonalds, Prenatal, Karwei, babyland/juniorland en de KFC populaire bestemmingen om interviews/foto’s/filmreportage te maken.

In de havenbuurt was het vooral de nieuwbouwwijk,de nieuwe brug en de snackbar populair.

De leerlingen hebben goed hun best gedaan en hebben de benodigde informatie genoteerd in hun TOPKlas schrift. Deze informatie hebben zijn namelijk nodig voor de derde en laatste les…

 

Les drie: Krant/fotoreportage/filmreportage maken en presenteren 

De laatste les journalistiek… Hier moesten de leerlingen iets produceren, MET een deadline!

De interview groepjes moesten een krant maken (aan de hand van een format). Ze moesten het lay-out driven maken en er moest zo min mogelijk vrije ruimte overblijven! Dat was soms nog wel een hele opgave…

de fotoreportage groepen moesten met powerpoint een fotoreportage maken. De leerlingen gingen enthousiast aan de slag. soms zo enthousiast dat ze vergaten op te slaan op de computer… dat kan ook gebeuren, maar de deadline blijft staan!

de filmgroep moest met Movie Maker een filmpje maken over wat zij hebben onderzocht. Gezamenlijk leerden zij over Movie Maker (ze wisten allemaal wel iets over Movie Maker) en hebben de laatste puntjes op de i gezet met de microfoon

De leerlingen waren erg goed bezig. De deadline was pittig (ze hadden 1 uur), maar ze hebben het allemaal gehaald. Hieronder ziet u de verschillende producten die zij gemaakt hebben.

Wij zijn trots op onze leerlingen! Goed gedaan !

20142015 Fotoreportage

20142015 Kranten TOPKlas Journalistiek